Omgaan met stress; oefen tijdens de vakantie!

Categorie: gezondheid en energie

  Last van stress? Of had je daar last van maar is die nu weg omdat je vakantie hebt? Benut deze rustige tijd om ook in drukke tijden stress tegen te gaan. Hoe doe je dat? Lees hier verder.

Meer

Hoe goed slaap jij? Tips voor een goede nachtrust

Categorie: gezondheid en energie

Goed slapen is belangrijk om je goed te voelen en om goed te functioneren. Een nachtje slecht slapen is niet erg, je herstelt daar automatisch de volgende nacht van door dieper te slapen. Lastig wordt het als het slechte slapen langere tijd aanhoudt. Herken jij je in dat laatste? In dit blog beschrijf ik wat je kunt doen en juist moet laten zodat je weer beter gaat slapen. De adviezen die ik je hierin geef zijn allemaal gebaseerd op een training die ik hierover heb gevolgd en onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek. Als je deze adviezen opvolgt is de kans heel groot dat je weer beter gaat slapen! En lukt het niet alleen, neem dan even contact op! Ik help je graag!  

Meer

Hoe voorkom je een burn-out?

Categorie: gezondheid en energie

Regelmatig wordt me gevraagd wat de signalen zijn van een dreigende burn-out. Wanneer zit je in de gevarenzone?

Meer

Hoe is het eigenlijk met mij?

Categorie: gezondheid en energie

Afgelopen week heerlijk uitgewaaid op Texel. Tijd om bij te komen, na te denken, helemaal niet te denken, gewoon te wandelen en te genieten… Toch miste ik aan het eind van de week mijn dagelijkse meditatiemoment.

Meer

Weet jij wel hoe goed je bent?

Categorie: gezondheid en energie

Veerkracht heb je nodig als je te maken hebt met tegenslag, zoals bijvoorbeeld ontslag. Een belangrijke factor bij veerkracht is de mate van optimisme waarmee je je tegen de gevolgen van dat ontslag aankijkt.  Nou is niet iedereen van nature optimistisch, maar ook diegenen met een zonnige natuur kunnen wel eens somber worden van tegenslag. De Amerikaanse psycholoog Susanne Segerstrom heeft tijdens haar onderzoek naar optimisme ontdekt dat een optimistische levensvisie slechts voor 25% genetisch wordt bepaald en dat 75 % dus beïnvloedbaar is. De steeds populairder wordende positieve psychologie richt zich onder andere op hoe je optimisme kunt versterken en heeft daar ook oefeningen voor ontwikkeld. Hoopgevende geluiden dus.  Maar hoe kun je dat als individu naar je eigen situatie vertalen of met andere woorden; hoe versterk je eigen optimisme? 

Meer

Hoge werkdruk? Neem pauze!

Categorie: gezondheid en energie

  In mijn werk ben ik altijd weer op zoek naar nieuwe wijsheden. Naar lessen vanuit de Mindfulness, inzichten om te delen met cliënten en cursisten, ontwikkelingen om te onderzoeken en uit te werken tot nieuwe  workshops of te verwerken in coachingssessies... En omdat ik niet alleen professional maar allereerst mens ben kom ik op mijn eigen pad ook van alles tegen om te onderzoeken en van te leren.

Meer

Goed ademhalen helpt om af te vallen

Categorie: gezondheid en energie

Mindful eten is eten met aandacht. Bewust eten, aandacht voor wát je eet, waar het vandaan komt en wat het doet met je lichaam. Is dat in balans dan zul je ook een gezond gewicht hebben. Als je in het verleden overgewicht hebt ontwikkeld is het soms nodig om nog een extra stap te zetten om af te vallen.  Wat kan ademhaling hierbij betekenen?

Meer