Durf jij aandacht te hebben voor verdriet? En neem je er je tijd voor?

knuffel

Mindfulness is aandacht hebben voor wat er is. Dus schrijf ik veel over de mooie kleine dingen van het leven die het waard zijn om aandacht aan te schenken. 

Maar wat als er een gebeurtenis plaatsvindt die niet mooi is maar juist akelig, heftig of verdrietig?

Juist dan is het belangrijk om daar aandacht aan te schenken. Daarvoor moet je het echter wel eerst herkennen. Soms is het een onbestemd gevoel, of merk je dat je gaat piekeren of snel geirriteerd raakt. Dan is dat een signaal dat er een emotie is die gehoord of liever die gevoeld wil worden.

Niet dat dat makkelijk is, het vraagt soms de nodige moed.

En, hoe gek het ook klinkt, het vraagt tijd.

Soms vraag ik me af of we in deze drukke en hectische maatschappij onszelf de tijd nog wel gunnen voor verdriet, voor rouwen en je rot voelen.

En hoe zit het met het bieden van troost? Lukt het ons nog om de tijd te vinden om stil te staan bij het verdriet van iemand of om iemand te troosten? Vaak blijkt dat gelukkig wel het geval, omdat ons medeleven uiteindelijk toch sterker is en we beseffen wat écht belangrijk is om aandacht aan te schenken.

Maar hoe zit het met ons eigen verdriet?  Als je het leven ten volle wilt leven hoort verdriet er bij. Maar ook als je, wellicht wat meer pragmatisch, wilt voorkomen dat je jezelf ooit tegenkomt met allerlei onverwerkte emoties. Ziekte, pijn, verlies, afscheid, het hoort bij het leven en verdient het om tijd aan te schenken.

Vind je eigen manier, ga wandelen, praat met iemand, schrijf het op. Vind een vorm die bij je past. Krijg je het nu al weer benauwd? Plan het dan in, hoe gek het ook klinkt. Want soms helpt dat, een wandeling inplannen waarin je je emoties de ruimte geeft, een avondje met een vriend afspreken, of gewoon een rustig moment creëeren om van je af te schrijven. Je hoeft het dan niet meer weg te stoppen omdat het niet uitkomt, maar je weet dat er een moment komt dat je er aandacht aan kunt geven. Zo komt de balans weer terug en krijg je weer meer rust. Omdat dat wat er is er mag zijn. 

Wil je meer lezen over Mindfulness en hoe jou dat kan helpen in je leven?

Ga dan naar de homepage en schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. je krijgt dan ook automatisch het e-book toegestuurd.

 

2 september 2015 Category: aandacht en het hier en nu

Terug