Weet jij wel hoe goed je bent?

gele trui

Veerkracht heb je nodig als je te maken hebt met tegenslag, zoals bijvoorbeeld ontslag. Een belangrijke factor bij veerkracht is de mate van optimisme waarmee je je tegen de gevolgen van dat ontslag aankijkt. 

Nou is niet iedereen van nature optimistisch, maar ook diegenen met een zonnige natuur kunnen wel eens somber worden van tegenslag.

De Amerikaanse psycholoog Susanne Segerstrom heeft tijdens haar onderzoek naar optimisme ontdekt dat een optimistische levensvisie slechts voor 25% genetisch wordt bepaald en dat 75 % dus beïnvloedbaar is. De steeds populairder wordende positieve psychologie richt zich onder andere op hoe je optimisme kunt versterken en heeft daar ook oefeningen voor ontwikkeld. Hoopgevende geluiden dus. 

Maar hoe kun je dat als individu naar je eigen situatie vertalen of met andere woorden; hoe versterk je eigen optimisme? 

Een oefening is het terugkijken op situaties in je leven die lastig waren, maar die jij door jouw bijdrage hebt opgelost of in ieder geval verbeterd. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een conflict in de familie waar jij in hebt bemiddeld waardoor partijen in staat waren hun meningsverschil uit te praten. Of een verbouwing die uit de hand liep maar die jij door verstandig handelen en regelen in goede banen hebt weten te leiden. Er zijn in ieders leven talloze voorbeelden waarbij  talenten zijn benut waardoor de situatie op dat moment enorm verbeterde. Die voorbeelden uit je eigen leven zijn belangrijk want ze geven inzicht in jouzelf, waarin jij goed bent. Dat inzicht neem je mee als het lastig wordt, de wetenschap dat je in eerder lastige omstandigheden je mannetje hebt weten te staan vergroot je optimisme in een nieuwe situatie.

Maar nu komt het schokkende; tijdens de trainingen die ik geef waarbij dit onderdeel aan de orde komt, blijkt dat veel deelnemers van mijn cursisten worstelen met de vraag naar voorbeelden van situaties waarin zij hebben geschitterd!

“Als je nou vraagt waarin ik heb aangeklungeld,  tja, dát kan ik nog wel bedenken. Maar wanneer was ik nou goed bezig….?” 

Werk aan de winkel dus! Veel oefenen met het bedenken van dergelijke situaties en jouw positieve rol erbij, eventueel met hulp van de mensen om je heen. Mensen die je kennen en om je geven hebben vaak wel voorbeelden van situaties waarin jij schitterde.

Het is anders naar je zelf leren kijken. Niet meer vanuit de oude gedachte dat er altijd wat te verbeteren valt, maar juist om te leren over jouw mooie eigenschappen en talenten. Hierdoor vergroot je optimisme en daarmee dus ook je veerkracht.

En op momenten dat het allemaal wel lekker loopt is het gewoon een fijn gevoel om te weten dat je beschikt over een heel scala aan talenten. Iets om trots op te zijn en van te genieten. In de wetenschap dat je erover beschikt wanneer het nodig is.

4 oktober 2015 Category: gezondheid en energie

Terug