Omgaan met stress; oefen tijdens de vakantie!

 
Last van stress? Of had je daar last van maar is die nu weg omdat je vakantie hebt? Benut deze rustige tijd om ook in drukke tijden stress tegen te gaan. Hoe doe je dat? Lees hier verder.

Vakantietijd is de tijd om patronen te doorbreken en nieuwe aan te leren. Stress begint namelijk meestal met gedachten over gebeurtenissen of situaties waar vervolgens je lichaam op reageert met verschillende fysiologische processen. Houd de stress langdurig aan, dan betekent dat niet alleen veel piekeren en je zorgen maken, maar ook blijft je lichaam voortdurend in de alarmfase staan. Je blijft dan ook verrschillende hormonen produceren, waaronder het bekende 'stresshormoon' cortisol. Dit is heel nuttig als het om een kortdurende stressreactie gaat, maar schadelijk voor je gezondheid als dit te lang aanhoudt.
 
Door je nieuwe patronen aan te leren waarbij je regelmatig rust neemt en ontspant komen je lichaam en geest tot rust. Dat betekent dat je na de vakantie ontspannen kunt beginnen
 
Deze nieuwe patronen zullen je helpen op het moment dat de (werk)druk weer toeneemt. Ze helpen je om zodra je stress ervaart deze ook weer los te kunnen laten.
 
Doordat je hebt geleerd hoe je steeds weer terug kunt keren naar de "rust- en herstelfase" voorkom je dat je spanning weer opbouwt met alle mentale en fysieke gevolgen van dien.
 
Wat zijn die nieuwe patronen? Dit zijn momenten die je creëert waarbij je je gedachten tot rust brengt en loslaat.

Een paar voorbeelden van nieuwe patronen:
 
♥ Begin iedere ochtend met het creëeren van een paar minuten stilte.Sluit je ogen en haal rustig adem. Dit is eigenlijk al een eenvoudige vorm van meditatie. Je hebt hier de rest van de dag baat bij.
 
♥ Bouw in je werk pauzemomenten in. Neem dat ook mee in je planning. Maak er geen sluitpost van. Als je je dat in een rustige periode aanleert zal het er wellicht in drukke tijden af en toe bij inschieten maar het wordt wel makkelijker om het regelmatig te blijven doen.

♥ Neem tijd om stil te staan bij kleine dingen. Als je leert om te genieten van het moment zal je dit ook enorm helpen in drukke tijden. Het zijn de momenten waarop je geest tot rust komt èn ook de momenten dat je lichaam signalen krijgt dat de alarmfase opgeheven is. Je stopt daarmee de fysiologische processen die het gevolg zijn van stress. Niet alleen je geest komt tot rust maar ook je lichaam krijgt de tijd om te herstellen.

Zo keer je steeds weer terug naar de basis waarin je je kalm en ontspannen voelt. Je beperkt hiermee stress tot momenten of situaties die komen maar die je ook weer voorbij kunt laten gaan.
2 juli 2016 Category: gezondheid en energie

Terug