Vijf tips voor een kalmere (werk-)dag; opruimen en minder moeten

Stress kan vele oorzaken hebben, zoals werkdruk door reorganisaties, ziekte van collega's of pieken in opdrachten. Maar we weten allemaal dat stress ook voor een gedeelte van binnenuit komt. Door dat we veel nadenken, ons zorgen maken, piekeren...

Loslaten van deze gedachten is heel Mindful maar kan in de praktijk best lastig zijn. Wat helpt is opruimen! Zowel fysiek (spullen) als psychisch (gedachten) doet een flinke opruimbeurt wonderen. Hieronder 5 tips om mee aan de slag te gaan.

Gooi weg; e-mails en papieren waar je bij denkt "daar zou ik misschien nog eens wat mee moeten doen ..."

Vraag je bij iedere mail af hoe realistisch het is dat je er iets mee gaat doen. Bij twijfel stop hem in een apart mapje, bijvoorbeeld 'nog lezen'. Je zult zien dat je hier nooit meer naar omkijkt. Heb je een overvolle mailbox en zie je op tegen deze klus? Reserveer er een keer een uurtje voor, aan het eind van de dag of s ochtends vroeg, het gaat namelijk veel sneller dan je denkt.

Ook een vol bureau geeft het gevoel van werkdruk. En ook hierbij geldt dat je vaak moet zoeken om iets te vinden wat je echt nodig hebt. Wees realistisch en gooi weg wat er al maanden ligt en waar je toch niet aan toekomt. Gebruik je documenten als 'geheugensteuntje' voor klussen die je nog moet afronden? Sla zo veel mogelijk digitaal op, en zet klussen die je af moet handelen in je (digitale) agenda. Zou vergeet je het niet, maar bevindt het zich niet meer voortdurend in je gezichtsveld

Gooi weg; de lijstjes in je hoofd 

Bewust of onbewust moeten we veel van onszelf. Bijvoorbeeld op werkgebied, denken dat het niet genoeg is wat je doet. Of op sociaal gebied, een nog leukere, betrokken collega, vriend of ouder zijn. Leg de lat eens wat minder hoog. Moet eens wat minder van jezelf.Laat al die taken die in je hoofd zingen waar je niet aan toe komt los. Wat doe je nu allemaal goed? Richt je daarop en geniet ervan. 

Maak van je huis weer de plek om tot rust te komen

Vertrek je s'ochtends uit een rommelig of zelfs chaotisch huis?
Je thuis is de plek waar je tot rust komt, niet alleen fysiek maar ook mentaal. Een rustige overzichtelijke omgeving helpt daar enorm bij. Kom je na een drukke dag in een rommelig huis thuis? Ruim op! Schep zelf orde, neem een hulp, of schakel je gezinsleden in. Overigens zijn ook hier de eerste en tweede tip op van toepassing. Ook een overvolle privé-mailbox, stapels nog te lezen kranten of lijstjes in je hoofd kunnen een gevoel van druk geven.

Luister niet meer naar dat irritante stemmetje

Een belangrijke reden om niet weg te gooien is schuldgevoel.Je zou dit toch moeten lezen (weten), je zou toch de tijd moeten vinden om.....Focus je in plaats hiervan op het gevoel van rust als je deze (virtuele) stapels niet meer hebt. Het geeft rust om niet zoveel meer te moeten van jezelf. Eigenlijk heel fijn toch?!

Maak er geen project van maar begin gewoon ergens

Als je er een project van maakt is de kans groot dat je er niet aan begint. Je hebt het inmiddels al zo druk. Begin gewoon met iets kleins, een paar mailtjes, een klein stapeltje, een laatje..... En let dan eens op hoe dat voelt, grote kans dat je met plezier een volgend klusje oppakt, gewoon omdat het je rust geeft.

En tot slot: verander "ik moet van mezelf" eens in "ik gun het mezelf". 

Simône

 


 

4 oktober 2016 Category: omgaan met stress

Terug