Goed ademhalen helpt om af te vallen

wolkenlucht

Mindful eten is eten met aandacht. Bewust eten, aandacht voor wát je eet, waar het vandaan komt en wat het doet met je lichaam. Is dat in balans dan zul je ook een gezond gewicht hebben.

Als je in het verleden overgewicht hebt ontwikkeld is het soms nodig om nog een extra stap te zetten om af te vallen. 

Wat kan ademhaling hierbij betekenen?

 

 

In veel Mindfulnessoefeningen en meditaties speelt ademhaling een belangrijke rol.Als middel om te onthaasten, tot rust te komen en tot jezelf te komen. Ter verdieping heb ik onlangs het boek " Verademing" van Bram Bakker en Koen de Jong* gelezen. Hierin worden allerlei effecten van een goede ademhaling beschreven. Dat het helpt om te ontspannen is bij velen wel bekend, maar dat het ook helpt bij afvallen vond ik zelf nog wel verrassend. En bij nader inzien eigenlijk ook weer heel logisch!

Kort gezegd komt het er op neer dat mensen met overgewicht bijna altijd te snel ademen. Ben je zwaarlijvig dan gaat ademen vaak moeilijk. Je gaat daardoor onbewust snel (en oppervlakkig) ademen. Dat doe je als ze in rust bent maar natuurlijk ook bij inspanning. Als je last hebt van overgewicht is een lichte inspanning al snel zwaar, omdat je immers je lichaamsgewicht al hebt mee te dragen. Die snelle ademhaling wordt door je lichaam beschouwd als signaal van paraatheid (van oudsher; als er gevaar dreigt zorgt je lichaam ervoor dat het hier optimaal klaar voor is). Dat betekent dat alle energie wordt vrijgemaakt voor de mogelijk uit te voeren actie (vechten of vluchten). Een van de reacties van je lichaam is het vertragen van de stofwisseling zodat de energie die anders hiernaar toe zou zijn gegaan nu beschikbaar komt voor de uit te voeren actie.

Snel ademende mensen verkeren dus als het ware continu in een staat van paraatheid met als gevolg een vertraagde stofwisseling.

De kunst is om dit patroon te doorbreken. Wil je afvallen dan is het naast gezond eten en meer bewegen dus ook belangrijk om je ademhalingsfrequentie omlaag te brengen. Hoe? Door oefeningen, iedere dag een paar keer.Nou is het leuke van deze oefeningen dat je ze heel makkelijk kan doen.Zo ben ik zelf begonnen met de volgende oefening die ik doe tijdens het uitlaten van de hond s 'ochtends vroeg;

Oefening tijdens het wandelen. Laat je armen langs je lichaam bungelen en loop heel rustig. Adem in door je neus, even pauze, en dan langzaam uitademen door je mond, door je lippen waar je een tuitje van hebt gemaakt. Weer even pauze, en dan weer inademen. Maak de uitademing langer dan de inademing, bijvoorbeeld 4 stappen in, 10 uit. Een oefening die je zittend kunt doen. Adem in door je neus, pauze, uit door je mond, verleng je uitademing. Pauze na de uitademing.

Belangrijk bij de oefeningen is om niets te forceren. Ga niet geforceerd ademen, dat werkt alleen maar averechts. Neem de adem zoals hij komt, en laat hem rustig weer gaan.<

Tot slot; visualiseer dat je energie inademt en afvalstoffen uitademt. Merk op dat je je steeds meer ontspannen gaat voelen.

Afvallen is niet makkelijk. Ik hoop dat deze ademtips je mogen helpen; eenvoudige hulpmiddeltjes die niet alleen goed voor je zijn maar ook nog prettig om te doen!

*Verademing, Bram Bakker en Koen de Jong, uitg. de Lucht, 2014

 

7 mei 2015 Category: gezondheid en energie

Terug