Denk minder, voel je beter!

paardebloempluisjes in de lucht

We kennen het allemaal wel, dat rotgevoel. Boosheid, gefrustratie, gekwetstheid. Als wezens met een hart en ziel hebben we daar nu eenmaal soms mee te maken. Het gaat meestal weer voorbij. Als het je dwarszit helpt het soms om een Mindfulnessoefening te doen om tot rust te komen, los te laten, te laten gaan…

Maar niet altijd!

Onlangs sprak ik een vrouw die me vertelde over een vervelend incident op haar werk. Vol emoties was ze weggelopen en buiten gaan wandelen. Ze meldde me terloops dat de oefeningen die ik haar had gegeven om te ontspannen (ademhalen, aarden) niets hielpen!

Tja. Zijn het daarom zinloze oefeningen? Nee, maar wellicht wel ingezet op een verkeerd moment.

Uit haar verhaal bleek namelijk het volgende;

Een collega had een hele tijd zitten bellen terwijl zij hem had gevraagd geen lange telefoongesprekken te voeren op hun gezamenlijke werkkamer omdat haar dat te veel afleidde. Waarom deed hij dat dan toch?

Wellicht was dat onnadenkend van die collega, of misschien duurde het het telefoongesprek iets langer dan hij had ingeschat. Of had hij een heel andere reden, er zijn er talloze te bedenken. Dit soort situaties komen vaker voor op de werkvloer. De kans is groot dat als ze dit naderhand nogmaals rustig met die collega had besproken dat ze samen tot een oplossing waren gekomen.

Maar waarom liep het zo niet? Waarom maakte het haar zo emotioneel dat ze naar buiten stormde en dat wandeling noch oefeningen haar hielpen om rustig te worden?

Uit wat ze me vertelde over wat zij omschreef als haar gevoelens maakte ik op dat het haar hersens waren die overuren maakten, door talloze gedachten te denken. Haar hoofd zei “Zie je wel ik tel niet mee, zie je wel mijn wensen zijn dus niet belangrijk, waarom moet ik me voortdurend aanpassen, ze weten toch dat ik al zo veel stress heb en dit er niet ook nog bij kan hebben”. En nog veel meer gedachten van gelijke strekking.

In deze situatie speelt er meer, zoals zo vaak. Problemen op het werk, problemen thuis. De moeite waard om aandacht aan te besteden en te zoeken naar een oplossing. Maar op het moment zelf? Lange termijnoplossingen zijn mooi maar wat doe je op zo’n moment dat het je even te veel wordt?

Wat de vrouw zou hebben geholpen is om stil te staan bij haar gedachten. Niet meegaan in de (negatieve) emoties, maar zich bewust worden wat er in haar hoofd omging. Welke gedachten heb ik? Hoe waar zijn die? Weet ik zeker dat het zo zit? Dat mijn collega zo denkt? Meestal leidt dit tot het inzicht dat wat feitelijk leek een interpretatie is. Een invulling van wat anderen denken en beweegt.

Dat inzicht zou haar waarschijnlijk hebben geholpen om rustig te worden. Wat is er feitelijk gebeurd en wat heb ik ervan gemaakt? Het zijn mijn gedachten. Die heb ik maar kan ik ook weer loslaten.

Hoe? Nou, dáár kunnen bijvoorbeeld ademhalings- en aardingsoefeningen wel weer mooi bij helpen!

 

ebookcover  Wil je het gratis e-book ontvangen alsmede de nieuwsbrief met tips en oefeningen? Klik hier 

 

 

6 september 2015 Category: omgaan met stress

Terug